VAN GOGH MAAND: Mijn favoriete werken

Het is zover: het laatste bericht voor themamaand VAN GOGH MAAND. Er zijn diverse posts gepubliceerd over het leven van Vincent. Ik ben zelfs een aantal keer in zijn voetsporen getreden door de plekken in Nederland te bezoeken waar Vincent ook heeft rondgelopen. In Den Haag stond ik zelfs een paar keer op de plek waar hij ook heeft gestaan; een heel bijzonder gevoel. Ik sluit VAN GOGH MAAND af met een persoonlijke blog, waarin ik een aantal van mijn favoriete werken van Van Gogh uitlicht.

Dans la pluie (in de regen)

Dans la pluie – Vincent van Gogh (1882)
29,4 cm x 21,6 cm –
waterverf op papier op bordkarton
Kunstmuseum, Den Haag
(langdurig bruikleen Wibbina-Stichting)

‘Dans la pluie’ is een ongedateerd kunstwerk, maar er wordt geschat dat deze is gemaakt in september-oktober 1882; een van de werken uit zijn Haagse tijd dus. Het is een van de ‘uitprobeersels’ van een jonge Vincent die op advies van Mauve aan het experimenteren is met aquarellen en het vastleggen van menigten. Het werk heeft bijna iets warms: alle mensen die dicht tegen elkaar aan lopen onder een paraplu, in de hoop droog te blijven. Ik hoor nog net niet de regen vallen. De kleuren complimenteren elkaar en zorgen voor een regenachtige gloed, zoals een film dat ook zo mooi kan weergeven. Het heeft in mijn ogen iets heel rustgevends.

Starry Night (over the Rhone)

Starry Night over the Rhone – Vincent van Gogh (1888)
72,5 cm x 92 cm – olieverf op doek
Musée d’Orsay, Parijs

Ik heb expres de twee werken van Starry Night hierboven genoemd. Ik heb lang getwijfeld welke van de twee ik het mooiste vind maar ik kan gewoon niet kiezen! ‘Starry Night over the Rhone’ is geschilderd maar het lijkt wel alsof de sterren licht geven. Het heeft iets romantisch door het echtpaar wat dicht bij elkaar loopt onder in de hoek. Ik moet altijd even glimlachen als ik het werk zie. Ik heb het werk zelf mogen bewonderen in Musée d’Orsay, Parijs. Het hangt als een pronkstuk in het midden van de Van Gogh zaal, met recht!

Starry Night – Vincent van Gogh (1889)
73 cm x 92 cm – olieverf op doek
Museum of Modern Art, New York

De tweede ‘Starry Night’ – welke een klein jaar na de eerste is geschilderd – is de bekendste van beide, met de bijna voor je ogen bewegende lucht. Wat mij altijd intrigeerde was hoe Vincent de lucht daadwerkelijk zag en waarom hij de bewegende stroken heeft geschilderd. Af en toe vraag ik me wel eens af of hij – naast alle vermoedelijke kwalen die hij zou hebben – last had van oculaire migraine. Hierbij ziet degene met de migraine een (mooie) aura in beeld, die je bijna kunt vergelijken met de lucht zoals Vincent deze heeft geschilderd in ‘Starry Night’. Mooi om over te filosoferen, maar lastig om vast te stellen..

Zelfportret

Ik ben dol op portretten van welke schilder dan ook: het laat zien wie het gezicht is achter de (vele) schilderijen. Logischerwijs behoren de zelfportretten van Vincent dus tot mijn favoriete werken! Maar dit rauwe, heftige zelfportret staat met stipt bovenaan. Vincent is op het moment van dit schilderij opgenomen in de inrichting in Saint-Rémy-de-Provence zat, herstellende van een zware psychose.

Zelfportret – Vincent van Gogh (1889)
olieverf op doek – 51,5 cm x 45 cm
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design Oslo

Hij schilderde veel tussen zijn aanvallen door, zo ook dit werk. Hij stelt zich kwetsbaar op door zichzelf zo te schilderen; schuw, onzeker, angstig. Hij lijkt niet zichzelf. Dit is niet heel gewoonlijk bij zelfportretten; de meeste schilders zetten zichzelf zo goed mogelijk neer, soms zelfs heel statig. Bij dit werk van Vincent zou ik eerder de neiging hebben om hem een knuffel te geven en te zeggen dat het allemaal wel goed komt.

Een speciaal plekje

Vincent van Gogh heeft een speciaal plekje in mijn liefde voor kunst. Ik ga al zo lang ik me kan herinneren naar het Van Gogh Museum. En sindsdien, tot de dag van vandaag, ben ik telkens onder de indruk als ik een van zijn werken zie: van de kleur, verfstroken, het ietwat niet-realistische, de mensen die hij schildert maar vooral de emotie erachter.

Van Gogh laat zien dat er meer zit in een schilderij dan alleen een plaatje. Er zit emotie in; van hemzelf, van de kijker en van de (eventuele) geportreteerde. En juist die emotie maken zijn schilderkunsten voor mij bijzonder en uniek.

Volg De K van Kunst!

Dit was het laatste bericht voor themamaand VAN GOGH MAAND. Hopelijk hebben jullie er net zo van genoten als ik.

Schrijf je in voor de maillijst – dat kan op de homepage, onder het menu aan de linkerkant – of volg De K van Kunst via instagram, er zullen nog een hele hoop mooie blog posts voorbij komen 🙂

Als jullie nog artikelen voor VAN GOGH MAAND willen teruglezen:
Klik hier om alle VAN GOGH MAAND blog posts te lezen.
Klik hier voor extra materiaal voor VAN GOGH MAAND op Instagram (zoals mijn uitjes voor VAN GOGH MAAND!)

Bronvermelding:
wikipedia.com
vangoghmuseum.nl
kunstmuseum.nl

2 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.